Elektronický podpis nebo bankovní identita pro podnikatele
Podnikatelé a majitelé firem, zvláště nově založených s.r.o., často hledají způsoby, jak si zjednodušit agendu související s podnikáním. V ČR již existují několik let možnosti, jak místo osobní návštěvy úřadu či ověřování podpisu na Czechpointu, využít digitální identifikaci nebo elektronický podpis. Patří mezi ně například občanský průkaz s čipem, identita potvrzená prostřednictvím datové schránky, mojeID nebo NIA ID. Žádná z nich ale není v roce 2021 tak rozšířená a tak pozitivně vnímaná, jako nově zřízená bankovní identita.
Zákon o bankovní identitě nabyl účinnosti 1. ledna 2021. Jeho přijetí umožnilo rozšířit služby bank o elektronické ověřování totožnosti, podepisování a další elektronické služby vytvářející důvěru.
Bankovní IDentitu tvoří uživatelské jméno a unikátní telefonní číslo. Každé jednotlivé přihlášení je maximálně zabezpečeno. Díky tomu je možné jednoduše ověřit totožnost člověka online pomocí jeho přístupových údajů. Bankovní identita je náhradou dokladů totožnosti skoro ve všech případech digitálních jednání vůči státu i soukromému sektoru. Je přitom zdarma a okamžitě dostupná více jak pěti milionům obyvatel České republiky, kteří spravují své internetového bankovnictví.
S bankovní identitou není k podpisu dokumentů potřeba pero a papíry, protože dokumenty jsou podepsány online. Také díky ní není nutné často navštěvovat úřady (a další instituce státní i soukromé sféry) nebo dokumenty posílat poštou. Bankovní identita splňuje i oficiální požadavky na elektronický podpis podle nařízení eIDAS.
Skrze bankovní identitu se lze nyní přihlásit do on-line Portálu občana nebo do portálu finančního úřadu Moje daně. Daňové přiznání tak lze podat z pohodlí domova, bez nutnosti datové schránky či elektronického podpisu. Také se lze přes ní přihlásit do ČSSZ nebo do e-Receptu.
Kromě metody pro online ověření totožnosti bude v budoucnosti také používána pro elektronický podpis, nebo se bude využívat k přihlašování do desítek uživatelských účtů napříč internetem, například do účtů e-shopů nebo jiných poskytovatelů služeb. Bankovní identita tak zjednoduší podnikání, například při zřizování sídla nebo při registracích po založení nové společnosti. Během několika let by tak měla být jednodušší a rychlejší veškerá komunikace se státními institucemi. Další informace k bankovní identitě najdete zde.